Ръчно направен картон

В разговорната реч „картон“ най-често означава плътна, дебела и твърда хартия. Точно такава беше задачата в тази поръчка за 15 листа, които трябва:

  • да са достатъчно плътни и стабилни, че да могат да седят изправени, ако са захапани в долния край на щипка за бележки
  • да имат възможно най-неравни краища, за да изглеждат ръчно направени колкото може повече
  • да не са тъмни или в плътен, наситен цвят, защото ще се ползват за табелки и ще се пише на тях, но варианти на охра до топло кремаво са добре
  • да имат някакви видими органични добавки, като листо, влакна или пък отпечатък

Заредени с много енергия и тези указания правихме няколко часа проби с количество пулпа, добавки, сушене, цветове… и така до след полунощ. За да стане един лист с размери А5 толкова плътен и твърд се налага използване на големи количества смляна на каша хартия, вероятно 4-5 пъти повече отколкото ползваме за обикновен лист. След оцеждане се получава една мъхната маса с правоъгълна форма и дебелина от близо 2 сантиметра (!), която трябва внимателно да се постави между парчета плат и да се изглади със силен натиск, за да се компресират нишките на целулозата и да се получи нещо като картон, а не като гъст захарен памук.

Сушенето също се оказа предизвикателно заради почти двойното време нужно за процеса. Логично, беше нужно да добавяме и много повече от нашите събрани и хербаризирани органични богатства, за да се насити хартията и да остане нещо по повърхността. Плюсът при работа с толкова дебела хартия е, че отпечатъците (в нашия случай от листа) се получават много добре и ефектно. В крайна сметка направихме 20 листа, от които изпратихме 16, а 4 си запазихме, защото не минаха естетическо-качествения контрол. Без повече приказки, ето няколко от тях, а тук можете да видите и всички листчета! (картончета?)

Handmade cardstock sheetsHandmade cardstock sheets

Handmade cardstock sheetsHandmade cardstock sheets

You may also like...

8 Responses

  1. ivozag says:

    Браво! Тук нещата отиват вече към нещо, което спокойно може да се експонира като картина. Тези опити вече носят идеята на нещо абстрактно с фактурата и композицията си.

    Интересно е какви възможности има да се вграждат и други предмети като цветни конци, миди или камъчета и до колко биха били устойчиви?

    Също дали може да постигнете по светли тонове на картона? И щом е толкова дебел сигурно ще търпи и обработка с акрил или акварел. Или пък различни комбинации на светли и тъмни петна от самата хартия.

  2. Боби says:

    🙂 Благодаря от името на двама ни за окуражителните думи, още повече, че идват от един талантлив художник!

    Много въпроси има в този коментар – ще пробвам да отговоря на някои, в обратен ред.

    Възможно е да се направи лист хартия, в които да се смесят частично два или повече вида пулпа. Обикновено се използва оцветена с темперни бои и процесът се нарича pulp painting. Това предстои да го пробваме сериозно – досегашните опити са доста сполучливи, макар и непредставителни. Пулпа от кашон + пулпа от салфетки 🙂

    Иначе хартията може да е снежно бяла, всъщност всякакъв цвят, в общи линии. Тези повечето са в охра до кремаво, защото такова беше желанието на поръчителя. Ето например този лист е почти чисто бял, а и отговаря на другия въпрос – за вграждането на цветни конци.

    Миди и камъчета могат да бъдат вградени, но със сигурност ще са по-устойчиви ако се лепнат с капка каноколит. И все пак има различни варианти… Например може да се добави Ц200 към пулпата, което прави хартията по-жилава и вероятно ще задъжа по-добре неща като камъчета, пясък и миди. Но ние избягваме химията, искаме нещата да са максимално естествени.

    Изобщо ръчната хартия е доста необятно поле, поне от сегашната ни позиция – стига да имаш време, всеки ден можеш да пробваш нещо ново. Стига да имаш време 😀

  3. Рос says:

    Поздравления за тези красиви картони. Не че и всички други листове, абажури и т.н., който правите не са красиви. Този ретро тон, който имат особено много ми допада 🙂 Предполага ли дебелината на картона по неравномерно разпределяне на пулпата по повърхността, т.е. да се получават участъци с по-висока плътност и други, които са по-тънки и прозрачни?

  4. Боби says:

    Такова random разпределение на тънки и дебели участъци може да се получи, но само ако се търси умишлено. Технологията ни е такава, че в общи линии дава равни листи от само себе си!

    По принцип подобни неравности се водят за несъвършенства и са проблем, но това е от гледната точка на професионалните хартиоправячи 🙂 Иначе си представям, че може да се използва като творчески ефект, примерно в хартия за абажур.

    В интерес на истината първите лампи на Ирина, които видях, бяха точно такива – неравни, поради начинът, по който правеше тогава хартията. Примерно тази.

  5. ivozag says:

    Благодаря за изчерпателния отговор. Винаги се радвам, когато видя, че някой задълбава, занимава се и постига интересни резултати. Продължавайте в същя дух! Ще следя с интерес бъдещите ви експерименти и постижения 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *