Хартия с шафран

През март Гери беше в Истанбул и донесе от там турски шафран. По принцип това е скъпа подправка, която се извлича от минзухари и е известна с оцветяващите си качества. Побързахме да проверим дали шафрана има място в нашата ръчна хартия и направихме няколко проби.

Първо поръсихме шафран в бяла хартиена каша и направихме един лист. При сушенето с ютия всяко едно ситно парченце от подправката направи малко жълто петънце около себе си. Можете да видите този ефект, ако се загледате внимателно в голямата снимка на  хартиеното пано, за което писахме преди няколко дни. Това ни даде да разберем, че топлината кара шафрана да отделя цвят и ако искаме да избегнем петънцата ще трябва да сушим листовете на въздух. За целта обаче ще изчакаме разгара на лятото, за да имаме гаранция, че ще става бързо.

При втория опит сварихме шепа шафран, което оцвети водата в жълто. Смесихме малко каша от бяла офсетова хартия с жълтата вода и шафрана. По този начин хартията стана естествено тонирана в цвят, подобен на охра и осеяна с жълти и червени парченца.

Saffron paper collection

На тази (и другата) снимка се виждат боядисаните (тонирани) със шафран листове за писане, единия от които с втъкнат разперен жълт минзухар , а другия със стрък суха трева. Също и малък, прегънат на две лист със съответстващ му плик.

Ето и снимка на просветка на листа с минзухара:
Saffron letter sheet, backlighted

По-наблюдателно око може да види и присъствието на няколко малки лучени люспи, небрежно пуснати в кашата. На лука в нашата хартия обаче ще отделим по-специално внимание в някое следващо блогиране!

You may also like...

3 Responses

  1. irgal says:

    Пробвайте с куркума, дава жълт цвят, бих казала малко по-наситен от този който сте получили с шафрана /поне така изглежда от снимката/. За да получите обаче боята, първо трябва да сварите вода, след което да сложете куркумата и почти веднага да махнете от котлона, хартията накиснете за по-дълго време, аз я оставих 24 часа.

  2. Боби says:

    Ирина, ще ти пиша и на мейла, но в общи линии кисненето в някакъв оцветител не би трябвало да изисква повече от няколко часа (при добре разбита пулпа и боя). По принцип се използват химикали, които фиксират боята към пулпата и с тях няма нужда от никакво накисване… Така могат да се постигат наситени цветове, бързо и повторяемо, като се ползват пигменти и реагент.

    Поне така пише по дебелите книги 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *